Wednesday 15 October 2014

PROJEK TABUNG OREN CHE TA

Assalamualaikum semua.

Jom, arini saya nak kongsi cerita saya dan Projek Tabung OREN. Ini cabaran untuk Che Ta. 

Opss...sebelum tu, saya nak cerita pasai MINAT. Apa yang saya minat?

Sebagai sorang wanita yang memang dilahirkan penuh dengan sifat keinginan yang macam-macam nie...saya paling minat SHOPPING!!


Ya...membeli belah. Saya tak tau sejak bila saya ada minat macam nie...Mungkin sejak lahir...hahaha...

Saya mesti belanja diri sendiri tiap kali keluar shopping...hatta sebijik sepit rambut yang rega RM2 pun...mesti saya beli. Sebab saya rasa saya deserve untuk belanja diri sendiri. 

Tapi kalau time bonus...takkan nak beli sepit rambut saja..betui dak?

Makchik kayo!!!
Mestilah lebih kannn...haha...[sila jangan buat muka tak puas hati... :-)]

Kalau saya marah atau sedih sekalipun...saya akan keluar shopping...

Shopping ni dah jadi macam terapi minda bagi saya...lepas balik shopping tu...mood dah swing...terus OK.. Lagi-lagi kalau dapat 2,3 hasil tangkapan. 

Bila balik dengan muka manihhh jaaa....
Ni bukan saya...tapi ekspresi muka lebih kurang camni la kalau dapat beli barang!

Baguih dak?

Saya boleh berjalan 7-8 jam dalam shopping complex yang sama (exercise kaki). Hehe...saper sanggup teman? 

Tu apa yang saya minat. Apa yang saya TAK MINAT???

Selain daripada orang yang suka bercakap negatif, saya paling tak suka MENYIMPAN. Menyimpan apa? 

Hehe...Menyimpan duit lah.

Jujur saya cakap, saya tak suka simpan duit. Kalau simpan pun, sebab saya ada target nak beli apa-apa...

Contoh macam nak beli jam ka...handphone kaa...hehe simpanan jangka pendek... :-)

Simpan untuk 2,3 bulan saja...

Tapi sejak 2,3 bulan nie...secara khususnyalah sejak saya join shaklee...sedikit sebanyak pemikiran saya berubah. Minat saya pun berubah.

Saya dah mula suka menyimpan. 

Jangan tanya saya kenapa.

Mungkin sebab saya dah mula sedar susahnya nak dapat duit kalau kita jadi bos sendiri. 

Ibarat kata, kalau hang takdak sales, ujung bulan hang nak makan apa?

Macamana hang nak rolling stocks? Macamana nak bayaq duit kereta? duit rumah? belum kira bil-bil lain lagi. 

Agak-agak...sakit kepala tak?

Saya masih bekerja makan gaji...tapi saya anggap saya dah bekerja sendiri. Saya bayangkan saya takdak majikan.

Secara tak langsung, saya mula belajar disiplin kan diri. 

Nak tau apa saya buat? Haaa...inilah projek saya.

PROJEK TABUNG OREN CHE TA

Haa...ni baru nak citer pasai TABUNG OREN.

Saya tanamkan azam dalam diri saya untuk menyimpan duit yang kaler kuning oren ni setiap hari yang saya dapat.

Haa...ni yang saya maksudkan duit kaler kuning oren nie.


Semua orang tahu kan nilai duit ni. Sekeping bernilai 20 hengget!!!

Jadi, setiap kali kalau saya pecahkan not RM50 atau RM100 dan baki yang saya dapat adalah not kaler kuning oren ni...saya akan terus simpan. Masuk TABUNG OREN!!

Yang penting...kena disiplin.

Kalau ditakdirkan hari tu, saya dapat 5 keping not kuning oren...makanya...kelima-limanya saya kena letak dalam TABUNG OREN. Nak pejam mata... silakanlah pejam... hahaha.

Di situlah kesabaran kita teruji. Hati kena kental.

Jadi...memang takkan adalah not kaler kuning oren ni dalam purse saya.

Pada anda yang ada penyakit susah menyimpan macam saya ni...jom kita mula dengan TABUNG OREN. Tapi untuk anda, terpulanglah nak namakan apa tabung tu. Ijau kah, biru kah atau merah kah? suka hati...

KAEDAHNYA :

1) Pilih satu not kaler apa-apa yang korang suka. Kalau rasa terbeban sangat dangan not merah atau oren, pilih ja kaler ijau atau biru.

2) Pejam mata

3) Masukkan not tu dalam tabung

4) INGAT! Kena disiplin. Asal ada jer not kaler tu, terus humban dalam tabung.

5) Ujung bulan check berapa anda dapat simpan

Untuk saya...Kenapa saya pilih TABUNG OREN? 

Pertama, sebab OREN sangat dekat di hati saya (jangan tanya kenapa)...hehe.

Kedua, sebab kalau pilih merah, saya rasa tiap2 hari purse saya penuh dengan not merah. Nanti purse saya nipis pulak...

Ketiga, kalau pilih ijau, makchik jual nasi lemak selalu tanya, takde duit kecik ke dek...(in case saya hulur not RM10 untuk nasi lemak harga RM2!!). 

Haaa...last-last saya decide untuk pilh kaler Oren. RARE kan!

Kesimpulannya, mungkin inilah kaedah yang menarik untuk orang-orang yang sukar menyimpan macam saya. Kaedah alternatif yang memberi satu rasa keterujaan untuk menyimpan.

Bulan depan saya update PROJEK TABUNG OREN CHE TA.

Kalau tak cayer kaedah ni takper, cuba dulu.

SELAMAT MENABUNG!!

12 comments:

  1. Alhamdulillah...bagus tu Che Ta.. akak pun macam kamu jugak, pejam mata masuk duit dlm sampul surat, tutup sampul surat..dah blah..jangan fikir2 dah...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer Kak June. Kalau tak buat cenggitu...memang susah nak disiplin.

      Delete
  2. Tq Che ta...kna kuat semangat lepas ni. Jom menabung

    ReplyDelete
  3. Bguslah idea ni.good sharing che ta.:-)

    ReplyDelete
  4. Kreatif zeta .... Jangan lupa updated perkembangan projek ok

    ReplyDelete
  5. suka bahasa personal & santai che ta ni, & sgt suka dgn entri ni.. rasa nak memprojek tabung juga la hehehehe

    ReplyDelete
  6. Eh zeta..sy pon simpan note rm20 laa..sama laa kita..hihi..dulu time bujang simpan kaler ijau..nie dah kawin upgrade ke kaler oren plak..kdg2 smpai mnta tukar dgn cashier sbb nak jugak note kaler oren nie..tak sangka ada org lain yg mcm sy..

    ReplyDelete