Saturday 4 October 2014

PERJALANAN KURUS SI DOMOT

As salam semua pembaca blog saya & salam sejahtera.

Saya doakan anda semua beroleh kesejahteraan dan kesihatan yang baik. Saya doakan anda kaya dan berjaya.

Ni citer si Domot (bukan nama sebenar).

Domot adalah ofismate saya. Kegemaran Domot ialah makan. Bila lunch, Domot mesti amek nasik penuh 1 polisterin. Belum kira lauk pauk lagi. 

Walaupun dia berazam nak kurus...tapi selera dia tak pernah kurus...hahaha.

Nak dijadikan cerita, satu hari ofis kami buat pertandingan "Awesome You". Pertandingan turun berat badan lah senang citer. Si Domot pun tak nak ketinggalan....terus register.

Berat Domot masa tu 89kg - February 2014. 

Jom kita tengok Domot yang dulu...

Suatu hari dia bagitau saya, "Akak, saya nak kurus macam akak. Akak tolong train saya sampai saya kurus! Saya janji...saya akan ikut apa akak makan, apa akak buat".

Saya tanya, kenapa nak kurus?

Domot jawab, sebab saya dah lalui fasa kurus, pre-obes & obes...saya tak nak lalu fasa "over obes" pulak.

Hahaha...semangat Domot berkobar-kobar bila dah sign up untuk pertandingan tu. Maka, bermula hari itu...saya jadi trainer pemakanan untuk si Domot.

Mula-mula saya suruh dia cut down karbo dan gula yang menjadi punca obes kalau kita amek berlebihan.

Amek sekadar cukup untuk keperluan harian kita sudah.

Sebab yang berlebihan tu nanti akan bertukar jadi lemak.
Nasi separuh cukup
Lebihkan sayur dan buah-buahan


Minum air kosong 3 liter sehari

Masa tu saya pun nak kurus sebab baru sign up untuk "Weight Loss Challenge Program" anjuran Marsha Fitness Club. Nak baca cerita saya, kat SINI. (opsss..!! Iklan kejap).

Jadi, kami set target untuk turunkan berat sekurang-kurangnya 6kg dalam masa 2 bulan. Lama kan? 

Ermmm...sebab kami nak kurus cara sihat. Tak nak kurus mendadak atau ambik apa-apa pil kurus yang menjanjikan penurunan berat badan yang drastik. 

Dalam masa yang sama, Domot teruja bila tengok saya telan alfalfa, lecithin, omega & bancuh ESP hari-hari.
Set Kurus Shaklee

Dia pun nak try jugak. Mula-mula tu, saya tengok Domot macam ayam berak kapur bila tak dapat makan nasi penuh. 

Bila tak dapat nasik lemak...pukul 10 jer...Dia mula mundar mandir kat workstation saya...selang sejam pulak tu... hahaha...macam rupa kurang gula...Tapi, dia tetap bersemangat.

Formula set kurus Shaklee...senang saja...

DETOX...BAKAR...BINA...

Senaman jangan lupa...Domot pegi gym tiap-tiap hari. Siap ada trainer kat gym ofis...hehe...

Sampailah bulan September 2014...Domot berjaya turunkan lebih dari 6kg yang kami target. Berat dia nak tau berapa?
78KG!! turun 9 KG!!

Happy giler dia...Saya pun tumpang happy... :-)

Baru-baru ni, bila company announce pertandingan "Awesome You" tu...total penurunan berat si Domot adalah sebanyak 8.3%!!

Nak tengok gambar si Domot sekarang?? hehe...Inilah dia. .. Tadaaaa...


Jangan silap! ini bukan Shah Jazzle.. :-)

haaa...nampak macho tak???

...dan yang lebih membanggakan...kebanyakan pemenang pertandingan tersebut adalah pengguna tegar SHAKLEE.

Yeayyy...

Sekarang Domot dah muat pakai size M. Katanya, seluar & baju lama semua dah takleh pakai...sebab size XL!

Sekarang, kalau ajak makan nasi, Domot boleh jeling gitu jer...sambil mencebik... :-(

Dalam tak sedar, kita dah membantu menambah baikkan hidup orang lain. 

Dalam tak sedar, kita dah berjaya buat orang lain tampil dengan gaya hidup yang baru.

Kalau tanya saya...

Best ke best??

Ermmm....Mestilah rasa awesome... sangat!

Sape nak kurus cara sihat? 

Let's start the journey & UP our VALUE!!


Saya sedia membantu... :-)






3 comments:

  1. Best!! Memang bestt..!! Sy dh 3 mggu jd pngguna setia. Alhamdulillah turun 3.5..skng, masuk mggu k4. Ok, la kan. Dari kurus mendadak.. 5,6kg smggu.. Itu diet kurg sihat..Yg bgusnya..cam saudari zeta ckp td.. Bakar+buang+bina..memang awesome..

    ReplyDelete
  2. best baca!!! nak join juga la loseweight program with shaklee products.. bulan ni mesti ambil, insha Allah. pray for me yerr :D

    ReplyDelete
  3. Bguslah citer ni..ley memberi inspirasi kpd org lain .

    ReplyDelete