Thursday 30 October 2014

TERIMA KASIH, JAZAKALLAHU KHAIRAN KATHIRA!!!

Bismillahirrahmanirrahim.

Dalam muamalah harian kita...pernah tak kita ucapkan perkataan "terima kasih" ? selalu tak kita sebut terima kasih bila ada orang tolong kita?

Memang sesuatu yang mudah nak disebut, tapi kita selalu terlupa. 

Benda-benda simple atau kecik macam ni, kadang-kadang akan bagi impak yang cukup besar pada kita bila kita jadikan ia satu budaya. Part ni yang kita jarang sedar. 

Saya teringat satu peristiwa dulu di mana ada sekor anak kucing ni terjatuh dalam longkang. Ibu kucing tu tak berenti-renti mengiau dari atas sambil pandang anak dia dalam longkang. 

Bila saya angkat dan letak anak kucing tu pada ibu dia, terus ibu kucing tu jilat-jilat badan anak dia. Lepas tu, ibu kucing tu datang pada saya dan gesel-geselkan badan dia kat kaki saya.

Mungkin itulah tanda terima kasih dia pada saya. Subhanallah.

Alangkan seekor kucing pun tahu berterima kasih...

Inikan kita manusia...

Berterima kasihlah bila ada orang tolong kejutkan kita setiap pagi.

Berterima kasihlah bila ada orang telefon dan tanyakan khabar kita...sebab ada orang masih ingatkan kita.

Berterima kasihlah walau kita dalam keadaan yang sangat tidak tenteram ketika menerima bantuan tersebut. Walau kita dalam keadaan yang sangat terdesak sekalipun.

Tak susah mana pun....Cubalah amalkan & let's make this satu budaya dalam percakapan harian kita.

Ketika di tempat kerja, pertama kali saya dengar perkataan.. 

Jazakallahu khairan kathira


Ditulis di bahagian bawah dalam email salah seorang kawan sepejabat.

Mula-mula kenal perkataan tu, saya kata..."eh, sedapnya bahasa ni". Terus rasa tertarik nak cari makna Jazakallahu khairan kathira tu.

Cantiknya bahasa ni...dan ia jadi lebih cantik kalau kita mendalami maksud disebaliknya.


Dari segi bahasa,

Jazaka - Dia ganjarkan kepada kamu
Allahu - yakni Allah s.w.t
Khairan - kebaikan
Kathira - sebanyak-banyaknya (bila waqaf, disebut kathira)

Jadi, maksud keseluruhan perkataan ini ialah :

Moga Allah ganjarkan kepada kamu kebaikan sebanyak-banyaknya.

Rupanya ayat ni digunakan sebagai melahirkan tanda terima kasih pada sesaper jer yang berbakti pada kita. Atau sebagai tanda terima kasih bila kita terima sesuatu pemberian.


Subhanallah...lembutnya bahasa Arab ni.



قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
 مَنْ صُنِعَ إِلَيْهِ مَعْرُوفٌ فَقَالَ لِفَاعِلِهِ جَزَاكَ اللَّهُ خَيْرًا فَقَدْ أَبْلَغَ فِي الثَّنَاءِ
سنن الترمذي - ج 7 / ص 343


The Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said, "if good is done to someone and then they say "Jazak Allahu khayran" to the one who did the good, they have indeed praised them well." 

[Tirmidhi]


Bila kita berterima kasih pada seseorang, kita nak dia tahu betapa kita sangat menghargai apa yang dia dah buat pada kita.

Tapi bila kita sebut Jazakallahu khairan kathira...selain kita berterima kasih, kita mendoakan dia mendapat balasan kebaikan sebanyak-sebanyaknya. 

Hari ni saya dapat ganjaran dari mommy, nanny & grand nanny saya atas pencapaian saya bulan September. Dimana, saya melangkah satu lagi anak tangga dalam rank Shaklee. Selain bonus, dapat macam-macam hadiah.


Syukur alhamdulillah.

Kepada anda semua yang telah membantu saya,  Jazakallahu khairan kathira. Sesungguhnya, anda telah membuka satu lembaran baru dalam hidup saya.

bersama biz partner


semoga ukhwah ini berkekalan

"Sebarkanlah ajaranku walaupun satu ayat"
(Sabda Rasulullah s.aw)

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu.

Dan barangsiapa mentaati Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar"

(Surah Al-Ahzab :71) 




...for being my wonderful friends and for reading this note till the end.




0 comments:

Post a Comment